Wijzigingen in het woon-werkverkeer vanaf 1 februari 2024

Naar jaarlijkse gewoonte past de NMBS de tarieven aan vanaf 1 februari 2024. In sommige gevallen heeft de verhoging tot gevolg dat je ook meer moet betalen aan de werknemers als tussenkomst in hun vervoerskosten.

In dit artikel vind je een samenvatting van de verschillende mogelijkheden per vervoermiddel.

Openbaar vervoer per trein

Als werkgever ben je verplicht om tussen te komen in de kosten van de werknemers indien deze met de trein komen werken.

Is in jouw sector geen regeling getroffen of verwijst de cao in jouw sector naar de vaste tarieven van cao 19/9 van de NAR, dan wijzigt er op 1 februari 2024 niets.

Andere sectoren baseren de werkgeverstussenkomst op de werkelijke prijzen van de treinkaarten van de NMBS. De verhoging van de NMBS-tarieven vanaf 1 februari 2024 met 5,90 %, heeft dan mogelijk wel een stijging van de werkgeverstussenkomst tot gevolg.

Men kan ook een derdebetalersregeling met de NMBS moet afsluiten. In sommige sectoren is dat zelfs verplicht. Ook hier heeft de verhoging van de NMBS-tarieven gevolgen.

De NMBS heeft een nieuwe formule: ‘Flex abonnement’. Dit is interessant voor werknemers die 2 of 3 dagen per week naar kantoor komen. Er is voorlopig echter nog geen duidelijkheid over de werkgeverstussenkomst voor dit abonnement. Dit zal nog verder besproken worden door de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad.

Ander openbaar vervoer

Ook de werknemers die met de bus, tram of metro naar het werk komen, hebben recht op een tussenkomst in hun vervoerskosten.

Sinds 1 juli 2020 werd de minimumafstand van 5 km afgeschaft; de werkgever is bijgevolg verplicht om tussen te komen in de prijs van het abonnement vanaf de eerste kilometer.

De tussenkomst verschilt naargelang de prijs van het abonnement al dan niet wordt berekend in functie van de afgelegde afstand:

  • de prijs hangt af van de afstand: de tegemoetkoming van de werkgever is gelijk aan de prijs van de treinkaart voor de overeenstemmende afstand. Hier gelden m.a.w. ook de bedragen van cao 19/9. De werkgeverstussenkomst is echter beperkt tot 75% van de effectieve kostprijs van het vervoersabonnement;

  • de prijs is een eenheidsprijs, ongeacht de afstand: de tussenkomst van de werkgever bedraagt 71,8% van de effectieve kostprijs van het vervoersbewijs.

De tarieven van De Lijn werden in principe voor de periode 2023-2024 door de Vlaamse regering bevroren maar de Lijn dringt aan op een tariefstijging zodat dit in de toekomst kan veranderen.

Privé-vervoer

Wettelijk gezien is er geen algemene verplichte tussenkomst in de kosten indien de werknemer zijn eigen vervoermiddel gebruikt. Toch is in de meeste sectoren ook hiervoor een werkgeversbijdrage voorzien.

Voor de sectoren die hun tussenkomst berekenen op basis van cao 19/9 wijzigt er niets op 1 februari 2024.

In sectoren waar de tussenkomst van de werkgever wordt berekend op basis van een percentage van de NMBS-tarieven van de treinkaarten zijn er mogelijk wel wijzigingen.

Ook voor sectoren die een indexmechanisme hebben afgesproken, moet er mogelijk een aanpassing gebeuren.

Fietsvergoeding

Werknemers die met de fiets komen werken, hebben recht op een tussenkomst indien de sector dit voorziet. Sommige sectoren baseren zich op het maximaal vrijgesteld bedrag per kilometer voor de RSZ en de fiscus, dat sinds 1 januari 2024 € 0,35 per kilometer bedraagt.

Er werd intussen een verhoging van het loonplafond naar 3.500 euro aangekondigd, wanneer je sector zich baseert op het maximaal vrijgesteld bedrag. Dit is echter nog niet concreet bevestigd in wetteksten.

Fiscale vrijstelling

De tussenkomst die je betaalt indien de werknemer zijn privé-vervoermiddel (eigen wagen, motor) voor zijn woon-werkverplaatsingen gebruikt, is in principe een belastbare bezoldiging.

Voor 2024 wordt er bij de berekening van de bedrijfsvoorheffing maandelijks een vast bedrag van € 40,80 vrijgesteld.

De vrijstelling geldt enkel voor de werknemer die opteert voor een forfaitaire aftrek van zijn beroepskosten in de personenbelasting.

Wens je onze nieuwsbrief te ontvangen?

Ja, ik ga akkoord met de privacyvoorwaarden.