Wat moet je doen met de mailbox van een werknemer die niet langer voor u werkt

Als een werknemer niet langer voor u werkt, dan mag u als werkgever de mailbox op naam van die werknemer niet meer actief gebruiken.

Voor een zeer beperkte tijd (in veel gevallen één maand, soms 3 maanden) mag u als werkgever wel een automatisch antwoordbericht instellen maar na die termijn moet de mailbox onherroepelijk gedeactiveerd worden. Als u als werkgever zo’n automatisch antwoordbericht instelt, moet er enerzijds instaan dat de werknemer niet langer verbonden is aan het bedrijf en anderzijds wie er dan moet gecontacteerd worden.

Automatische inzage in de mailbox van een vertrokken werknemer lijkt ons op gespannen voet te staan met de wetgeving inzake gegevensbescherming, zoals de AVG.

Een automatisch antwoordbericht mag u dus instellen maar inzage in de mailbox en het automatisch doorsturen van e-mails die in de mailbox van een vertrokken werknemer toekomen, mag niet.

Wens je onze nieuwsbrief te ontvangen?

Ja, ik ga akkoord met de privacyvoorwaarden.