Overdragen niet-opgenomen vakantiedagen – bijlage bij het arbeidsreglement

In welke gevallen mag men vakantiedagen overdragen?

In welke gevallen mag men vakantiedagen overdragen?

Men kan enkel vakantiedagen overdragen wanneer het opnemen ervan onmogelijk is door de volgende schorsingsgronden:

  • Arbeidsongeval;

  • Beroepsziekte;

  • Zwangerschapsverlof;

  • Vaderschapsverlof;

  • Adoptieverlof;

  • Profylactisch verlof;

  • Pleegouderverlof of pleegzorgverlof

  • Ziekte en privé-ongeval (zie hieronder)

Indien de reden van het niet opnemen van vakantiedagen te wijten is aan bovengenoemde afwezigheden en de vakantiedagen kunnen tijdens het vakantiejaar niet op een ander moment opgenomen worden, dan moeten deze vakantiedagen overgedragen worden na het einde van het kalenderjaar gedurende een periode van maximaal 24 maanden.

Opgelet, de niet opgenomen vakantierechten moeten wel worden uitbetaald in het vakantiejaar. De werknemer zal nadien dus onbetaald verlof moeten nemen.

Indien de werknemer ondertussen in dienst is bij een andere werkgever, zal er op het vakantieattest vermeld moeten worden dat er nog recht is op deze niet-opgenomen wettelijke vakantiedagen.

Ziekte of privéongeval tijdens vakantie – bezorgen van attest

Indien men arbeidsongeschikt wordt tijdens de vakantie, dan was het vroeger zo dat de eerste schorsing (het feit dat men op vakantie was) voorrang had. Dat zorgde ervoor dat de werknemers die vakantiedagen “kwijt” waren. Onder druk van Europese regelgeving en rechtspraak heeft de Belgische wetgever een aanpassing moeten doorvoeren. Vanaf 2024 heeft de werknemer die ziek wordt tijdens een vakantieperiode de mogelijkheid om te vragen aan de werkgever dat die dagen als ziektedagen met betaling van gewaarborgd loon beschouwd worden met als gevolgd dat de werknemer de dagen alsnog op een later tijdstip kan opnemen. Hiervoor moet de werknemer een aantal formaliteiten naleven opdat de vakantiedagen kunnen worden overgedragen.

  1. De werknemer moet de werkgever op de hoogte brengen van de arbeidsongeschiktheid en vermeldt daarbij ook diens verblijfadres indien men zich niet op het thuisadres bevindt;

  2. De werknemer moet conform het arbeidsreglement een afwezigheidsattest bezorgen aan de werkgever. Dat attest vermeldt de arbeidsongeschiktheid, de vermoedelijke duur van arbeidsongeschiktheid en of de werknemer het huis mag verlaten.

Uiterlijk op het moment dat hij het geneeskundig getuigschrift voorlegt deelt de werknemer die gebruik wenst te maken van zijn recht op behoud van zijn vakantiedagen vanaf het einde van de periode van arbeidsongeschiktheid, deze vraag aan de werkgever schriftelijk mee.

Deze formaliteiten moeten worden opgenomen in het arbeidsreglement. Dit kan door een bijlage aan het arbeidsreglement toe te voegen. Contacteer uw dossierbeheerder indien u de bijlage wilt ontvangen.

Als de werknemer die formaliteiten in orde brengt, dan zal u als werkgever die dagen als ziektedagen moeten beschouwen waardoor er ook recht is op gewaarborgd loon.

Als de werknemer na zijn vakantie laat weten dat hij/zij ziek was tijdens de vakantie, dan moeten die dagen ook als ziektedagen worden beschouwd. Er zal echter geen recht zijn op gewaarborgd loon tenzij de werknemer de werkgever hiervan onmiddellijk verwittigd heeft binnen de 48u na aanvang van de ziekte en eveneens een attest bezorgd heeft.

Wens je onze nieuwsbrief te ontvangen?

Ja, ik ga akkoord met de privacyvoorwaarden.