Ziektebriefje voor één dag

Zoals reeds meegedeeld is vanaf maandag 28/11/2022 de nieuwe wetgeving aangaande het ziektebriefje voor één dag in werking getreden.

Sindsdien dienen werknemers voor één dag ziekte of voor een eerste dag van een langere periode ziekte geen medisch attest meer te bezorgen. Hiervan kan door de werknemer maximaal drie dagen per kalenderjaar gebruik worden gemaakt.

Is de werknemer een vierde keer afwezig wegens arbeidsongeschiktheid, dan is hij wel verplicht om vanaf de eerste dag van arbeidsongeschiktheid een geneeskundig attest voor te leggen. Bij opeenvolgende dagen ziekte, is ook nog steeds een medisch attest vereist.

Deze nieuwe regel doet geen afbreuk aan de verwittigingsplicht van de werknemers. De werknemers moeten nog steeds de werkgever onmiddellijk op de hoogte brengen van hun arbeidsongeschiktheid en hun verblijfsadres meedelen.

Ook heeft de werkgever nog altijd de mogelijkheid om de arbeidsongeschiktheid te controleren. De werkgever kan dus ook op een ziektedag waarvoor de werknemer geen attest bezorgt, een controlearts vragen om die ongeschiktheid na te gaan.

Voor werkgevers in de bouw (PC124) volgt uit bovenstaande regeling dat, gezien zij in het kader van de terugbetaling van het gewaarborgd loon een medisch attest moet indienen, zij voor deze dagen zonder medisch attest geen gewaarborgd loon kunnen terugbetaald krijgen.

 

Uitzondering:

Op de voornoemde regel geldt een uitzondering.

Telt een onderneming op 1 januari van een bepaald jaar minder dan 50 werknemers, dan kan de werkgever de werknemers toch vragen om altijd een medisch attest voor te leggen.

Termen onderneming en werknemer

Intussen werden de termen ‘onderneming’ en ‘werknemer’ voor deze uitzondering verduidelijkt.

Het woord onderneming verwijst naar de juridische entiteit.

De werknemer is de natuurlijke persoon die door een arbeidsovereenkomst is verbonden met zijn werkgever (wel studenten, gelegenheidsarbeiders...; geen leerlingen, uitzendkrachten, stagiairs …). Voor de berekening van het aantal werknemers wordt geen onderscheid gemaakt naargelang de werknemers voltijds, dan wel deeltijds worden tewerkgesteld. Er wordt met andere woorden in ‘hoofden’ geteld.

Aanpassing arbeidsreglement

Indien men aan voornoemde voorwaarde voldoet en gebruik wenst te maken van deze afwijking, moet dit expliciet in het arbeidsreglement worden opgenomen.

Ook ondernemingen die eerder in hun arbeidsreglement een medisch attest vanaf de eerste dag vroegen, zullen het arbeidsreglement of de collectieve arbeidsovereenkomst nog moeten wijzigen om af te wijken van de nieuwe wet.

Dit kan door een bijlage aan het arbeidsreglement toe te voegen. In bijlage treft u hiervoor het model aan dat wij voor u opmaakten, hierin dient u nog het artikel uit uw arbeidsreglement aan te vullen dat thans betrekking heeft op de arbeidsongeschiktheid.

Opgelet, hierbij dient dan wel de procedure voor wijziging van een arbeidsreglement gevolgd te worden. Dit houdt in dat het arbeidsreglement gedurende 15 dagen wordt uitgehangen in de onderneming, op een goed zichtbare plaats, samen met het opmerkingenregister dat er is aan toegevoegd.

Na die procedure dient het ondertekende arbeidsreglement en gedateerde opmerkingenregister te worden opgestuurd naar het TSW, dit kan digitaal via volgende link: https://www.arbeidsreglement.belgie.be/.

Men kan ook voor opteren om de afwijking via een ondernemings-cao in te voeren.

 

Wens je onze nieuwsbrief te ontvangen?

Ja, ik ga akkoord met de privacyvoorwaarden.